Frågor & svar

När du tecknat avtal med Rena Hem är vårt mål att börja leverera tjänsten omgående enligt överenskommelse. Hemservicen levereras genom att samma personal utför den regelbundna städningen ute hos dig som kund (bortsett från semester, sjukdom eller vab).

För att du alltid ska få din hemservice levererad kan det i enstaka fall hända att en vikarie kommer hem till dig och detta får du alltid information om innan. Alla våra medarbetare har samma utbildning och tillgång till samma instruktioner och information om just ditt hem.

Avbokning av inbokad tjänst ska ske minst två veckor i förväg. Du avbokar till en arbetsledare via e-post eller till info@renahem.se.
Vid en avbokning så går dina avbokade timmar in i den så kallade timbanken. Med timbanken erhålls ett mer lättprognosticerat likviditetsflöde och medger en smidigare hantering av avbokningar och tilläggsbokningar för abonnemangskunder. Timmar som sparas i timbanken kan sedan användas vid senare tillfälle.

Akut ombokning

Har förhinder eller akut sjukdom uppstått som gör att er städning behöver avbokas? Kontakta oss på 08-630 00 20 eller på sms till er arbetsledare.

För att vi skall kunna utföra ett bra arbete i ditt hem så är det viktigt att vi har rätt hjälpmedel.

Nedan kan du se vad du bör ha hemma för att vi skall kunna utföra uppdraget med bästa resultat:

  • En bra dammsugare med samtliga munstycken
  • Dammsugarpåsar
  • Svampar
  • En diskborste till städning
  • Två hinkar
  • Diskmedel, t.ex. YES
  • Ugnsrengöringsmedel (vid storstädning)
  • Såpa
  • Fönsterspray (för glasytor och speglar etc.)
  • Badrumsrengöringsmedel
  • Toalettrengöringsmedel, t.ex. WC-anka
  • JIF cream

Rena-Hem tillhandahåller vid start följande:

  • Mopp (komplett med teleskopskaft och moppduk)
  • Microdukar (3-pack)
  • Microlight köksduk (2 st)
  • Spegelduk

Trasorna tvättas efter städning i 40 eller 60 grader utan sköljmedel. Vi uppskattar att redskapen är rena och att microdukarna tvättas mellan städtillfällena.

På helgdagar utför vi inte några tjänster. Ditt nästa städtillfälle infaller enligt ordinarie överenskommet schema. Om du vill flytta ett tillfälle som infaller på en helgdag ber vi dig kontakta oss i god tid, och senast två veckor i förväg.

Följande dagar ställs städningen automatiskt in:

Nyårsdagen, trettondagen, påskafton, påskdagen, annandag påsk, 1 maj, Kristi himmelfärds dag, nationaldagen, midsommarafton, julafton, juldagen, annandag jul och nyårsafton.

Din trygghet och säkerhet är viktig för oss eftersom ditt hem är vår arbetsplats. För att du ska känna dig trygg när du anlitar Rena Hem har vi fasta rutiner för hur vi hanterar nycklar, larm, koder och andra personliga uppgifter. Alla personuppgifter behandlas i enlighet med PUL (Personuppgiftslagen).

Du som kund har även samma personal som utför städningen i ditt hem, vilket generar i en trygghet både för våra anställda och för dig som kund.

Vår personal

Vi ställer höga krav på vår personal, därför rekryterar vi personal som kan och vill utvecklas i ett serviceyrke. Vi internutbildar all vår personal löpande för att kunna utföra tjänsterna professionellt. Alla som arbetar hos oss har skrivit under avtal om tystnadsplikt. Samtliga i vår personal pratar svenska alternativt engelska. Vår personal är ansluten till kollektivavtal.

Om något skulle hända

Rena Hem har försäkringar som täcker eventuella skador på person och egendom som Rena Hems personal orsakar. All vår personal är försäkrad under arbetstiden samt på väg till och från arbetet. Rena Hem har fullt personalansvar. Rena Hem har också medlemskap i Almega Tjänsteförbundet och Svenskt Näringsliv.

Kvalitetsgaranti

Vid varje städtillfälle lämnar personalen en checklista som signeras efter avslutad städning. Om du av någon anledning inte tycker att vi har utfört tjänsten så som vi har kommit överens om åtgärdar vi naturligtvis det du är missnöjd med.

Vi på Rena Hem erbjuder nyckelkvittens vid önskemål från kund.

  • En kopia av nyckelkvittens sitter i kundpärm ute hos kund.
  • Rena Hem märker nycklarna med SST polisbricka samt ett id-nummer kopplat till kund.
  • Av säkerhetsskäl finns inga personliga uppgifter som namn eller adress på nyckeln.   
  • Vid eventuell förlust av nyckel erbjuds byte av lås.

Vi på Rena Hem kvalitetssäkrar våra tjänster och produkter vi använder till konsument.

  • Vi ska utveckla och leverera städtjänster, städsystem och städmetoder som uppfyller och uppnår bästa möjliga kvalitet.
  • Vi arbetar med material och produkter som är allergi- och miljövänliga.
  • Vi arbetar med 100% nöjd-kund-garanti.
  • Vår kvalitet ska kännetecknas av kundservice, genom effektivt och professionellt utfört arbete, ergonomiskt anpassat och miljöanpassat.
  • Vår säljkvalitet ska kännetecknas av tillgänglighet samt sälj – och branschprofessionalism.
  • Vår eftermarknad skall kännetecknas av långsiktig och effektiv kundservice.

RUT är en förkortning av Rengöring, Underhåll och Tvätt. Begreppet RUT-avdrag används för att beskriva möjligheten till skatteavdrag för husarbete. Exempel på tjänster är städning, barnpassning och trädgårdsarbete.

Villkor för avdraget?

  • Du måste fylla minst 18 år det år du köper tjänsterna
  • Du måste ha betalat för ditt rutarbete
  • Du måste vara obegränsat skatteskyldig i Sverige, vilket betyder att du betalar skatt för samtliga inkomster i Sverige

Hur går det till?

Du som kund betalar hälften av arbetskostnaden till den som utför arbetet. När arbetet är utfört begär företaget resten av arbetsersättningen av Skatteverket. Följande år står det förtryckt i din inkomstdeklaration hur stort belopp du har fått i preliminär skattereduktion. Skatteverket meddelar även dig att vi som företag har begärt RUT-avdrag. Du som kund behöver alltså inte göra någonting för att erhålla ditt RUT-avdrag.

Hur stort är avdraget?

Sedan 1 jan 2016 kan du erhålla totalt 25 000 kr i RUT-avdrag.  Är ni två personer i hushållet blir maxavdraget alltså 50 000 kr. Den som däremot har fyllt 65 år kan dra av upp till 50 000 kr i RUT-arbete per år. Dock kan avdraget aldrig bli större än det belopp som du/ni ska betala i slutlig skatt.

Observera att ROT- och RUT-avdrag tillsammans är på max 50 000 kr/person.

För vilka tjänster?

Du får skattereduktion på exempelvis följande tjänster när de utförs i eller i anslutning till din bostad, fritidshus eller hos dina föräldrar:

  • Städning
  • Tvättning
  • Gräsklippning
  • Snöskottning
  • Trädgårdsarbete
  • Flyttjänster
  • Fönsterputs

För mer information besök Skatteverkets hemsida eller kontakta oss på Rena Hem så hjälper vi er med era frågor!

Läs vad våra kunder tycker

Vi är väldigt populära bland våra kunder.
Läs vårt omdömme på reco.se.

Bli kontaktad av oss!

Skriv in telefonnummer och e-mail så hör vi av oss.

@