Vanliga frågor

Leverans av tjänsten

När du tecknat avtal med Rena Hem är vårt mål att börja leverera tjänsten omgående enligt överenskommelse. Städtjänsten levereras genom att samma person utför den regelbundna städningen ute hos dig som kund (bortsett från semester, sjukdom eller vab).

För att du alltid ska få din städning levererad kan det hända att en vikarie kommer hem till dig och detta får du alltid information om innan.

Du som kund ska tillhandahålla med städredskap samt medel. Personalen lämnar en lapp med information om något behöver införskaffas till nästkommande tillfälle.

Vid första tillfället erhålls ett startpaket med trasor samt mopp. Dessa trasor ska tvättas mellan städtillfällena så att vi har rena inför varje städtillfälle.

Viktigt även för dig som kund är att kontinuerligt uppdatera oss om förändringar i hemmet såsom renoveringsarbeten, införskaffande av husdjur etc. Denna information är viktig för oss för att kunna utföra våra tjänster på ett bra och säkert sätt.

Vid avslut av tjänsten är uppsägningstiden 30 dagar. Därefter kan timmar som finns sparade i timbanken nyttjas.

Avbokning & timbank

Kunden har möjlighet att avboka ett eller flera städtillfällen. Vid avbokning placeras det icke utförda tillfället i Kundens timbank och kan sedan nyttjas vid senare tillfälle. Dessa innestående timmar kan användas för extratjänster utöver den kontinuerliga städningen såsom storstädning, fönsterputs, trädgårdstjänster etc. Avbokning sker genom att mejla info@renahem.se.

Akut avbokning 

Vid avbokning inom 24 timmar debiteras städningen fullt som utebliven städning. Kontakta oss på info@renahem.se alternativt ring till vårt kontor på telefonnummer 08-630 00 20.
Växeln är öppen kl 06.45-18.00.
På fakturan syns då posten ”utebliven städning”.

Särskilda omständigheter

Vid vissa typer av avbokningar (såsom särskilda omständigheter/sjukdomsfall som av olika anledningar kan riskera hälsan/välmåendet hos våra medarbetare) förbehåller vi oss rätten att avstå från att leverera tjänsten. Tillfället kommer då att avbokas till kundens timbank.

Städmaterial

För att vi ska kunna utföra ett bra arbete i ditt hem så är det viktigt att vi har rätt hjälpmedel.

Nedan kan du se vad du bör ha hemma för att vi ska kunna utföra uppdraget med bästa resultat:

  • En bra dammsugare med samtliga munstycken

  • Dammsugarpåsar

  • Svampar

  • En diskborste till städning

  • Hink

  • Diskmedel

  • Ugnsrengöringsmedel (vid storstädning)

  • Såpa

  • Fönsterspray (för glasytor och speglar etc.)

  • Badrumsrengöringsmedel

  • Toalettrengöringsmedel, t.ex. WC-anka

  • CIF cream

Rena Hem tillhandahåller vid start följande:

  • Mopp (komplett med teleskopskaft och moppduk)

  • Microdukar (3-pack)

  • Microlight köksduk (2 st)

  • Spegelduk

Trasorna tvättas efter städning i 40 eller 60 grader utan sköljmedel. Vi uppskattar att redskapen är rena och att microdukarna tvättas mellan städtillfällena.

Röda dagar & storhelger

På helgdagar utför vi inte några tjänster. Ditt nästa städtillfälle infaller enligt ordinarie överenskommet schema. Om du vill flytta ett tillfälle som infaller på en helgdag ber vi dig kontakta oss i god tid, och senast två veckor i förväg.

Följande dagar ställs städningen automatiskt in:

Nyårsdagen, trettondagen, påskafton, påskdagen, annandag påsk, 1 maj, Kristi himmelfärds dag, nationaldagen, midsommarafton, julafton, juldagen, annandag jul och nyårsafton.

Observera att klämdagar har vi öppet som vanligt, och vi tillämpar heller inga halvdagar.

Engångsuppdrag

Rena Hem utför även engångsuppdrag såsom veckostädning, storstädning, byggstädning, flyttstädning, fönsterputs och trädgårdstjänster.

Vid dessa uppdrag kan det tillkomma avgifter för framkörning och servicehantering.

Vid frågor kontakta oss gärna.

Trygghet & säkerhet

Din trygghet och säkerhet är viktig för oss eftersom ditt hem är vår arbetsplats. För att du ska känna dig trygg när du anlitar Rena Hem har vi fasta rutiner för hur vi hanterar nycklar, larm, koder och andra personliga uppgifter. Alla personuppgifter behandlas i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR. Informationen består av köpta och genomförda tjänster som Rena Hem eller samarbetspartners genomfört. Rena Hem använder personuppgifter som kunden lämnat i syfte att uppfylla sin leverans av tjänsten mot kunden.

Vår personal

Vi ställer höga krav på vår personal, och därför rekryterar vi personal som kan och vill utvecklas i ett serviceyrke. Vi internutbildar all vår personal löpande för att kunna utföra tjänsterna professionellt. Alla som arbetar hos oss har skrivit under avtal om tystnadsplikt. Vår personal är anslutna till kollektivavtal via kommunal fackförbund.

Om något skulle hända

Rena Hem har försäkringar som täcker eventuella skador på person och egendom som Rena Hems personal orsakar. All vår personal är försäkrad under arbetstiden samt på väg till och från arbetet. Rena Hem har fullt personalansvar. Rena Hem har också medlemskap i Almega Tjänsteförbundet och Svenskt Näringsliv.

Nyckelhantering

Vi på Rena Hem erbjuder att kvittera ut nycklar.

  • Rena Hem märker nycklarna med SST polisbricka samt ett id-nummer kopplat till kund.

  • Av säkerhetsskäl finns inga personliga uppgifter som namn eller adress på nyckeln.   

  • Vid eventuell förlust av nyckel erbjuds byte av lås.

  • Nyckeln kan kvitteras både digital via mejl eller genom att fylla i nyckelkvittenserna i din pärm som du har fått vid hembesöket.

Rutavdrag

RUT är en förkortning av Rengöring, Underhåll och Tvätt.

Villkor för avdraget?

  • Du måste fylla minst 18 år det år du köper tjänsterna

  • Du måste ha betalat för ditt rutarbete

  • Du måste vara obegränsat skatteskyldig i Sverige, vilket betyder att du betalar skatt för samtliga inkomster i Sverige

Hur går det till?

Du som kund betalar hälften av arbetskostnaden till den som utför arbetet. När arbetet är utfört begär företaget resten av arbetsersättningen av Skatteverket. Följande år står det förtryckt i din inkomstdeklaration hur stort belopp du har fått i preliminär skattereduktion. Skatteverket meddelar även dig att vi som företag har begärt RUT-avdrag. Du som kund behöver alltså inte göra någonting för att erhålla ditt RUT-avdrag.

Hur stort är avdraget?

Sedan 1 juli 2019 kan du erhålla totalt 50 000 kr i RUT-avdrag. Observera att ROT- och RUT-avdrag tillsammans är på max 50 000 kr/person.

För vilka tjänster?

Du får skattereduktion på exempelvis följande tjänster när de utförs i eller i anslutning till din bostad, fritidshus eller hos dina föräldrar:

  • Städning

  • Tvättning

  • Gräsklippning

  • Snöskottning

  • Trädgårdsarbete

  • Flyttjänster

  • Fönsterputs

För mer information, besök Skatteverkets hemsida eller kontakta oss på Rena Hem så hjälper vi er med era frågor!

Betalning & faktura

Vid början av varje månad kommer fakturan avseende tjänster som utförts föregående månad. Betalning ska vara oss tillhanda den 30:e varje månad. På fakturan har vi dragit av för RUT.

Vi erbjuder autogiro, e-faktura samt faktura via e-post. Detta ansöker du om via din internetbank. Sök på ”Etablerat 2007 Rena Hem AB”.

Vid pappersfaktura tillkommer en fakturaavgift om 30 kr.

Vid fakturafrågor mejla gärna ekonomi@renahem.se eller ring oss på 08-630 00 20.

Avtal & villkor

Här kan du se exempel på hur ett avtal med Rena Hem ser ut.

Läs vad våra kunder ​tycker

Bli kontaktad av oss!

Vi på Rena Hem vill förenkla din vardag genom att hjälpa till med den kontinuerliga städningen. Utöver veckostädning erbjuder vi många andra hushållsnära tjänster i Stockholm, såsom strykning, tvättning, barnpassning och trädgårdsskötsel. Allt som kan tänkas underlätta för dig som kund i din och familjens vardag!

Vi på Rena Hem vill skapa mer tid för dig till andra sysslor. Flyttstädning, hemstädning, storstädning och fönsterputsning är några av de tjänster vi utför i Stockholm med omnejd.

Copyright © 2019 Rena Hem AB